EDUKACJA

5 POMYSŁÓW NA NAUKĘ ORTOGRAFII

Na pewno nie raz czytaliście tekst pisany odręcznie przez dorosłego, w którym było całe mnóstwo “byków”. Co prawda mamy dziś spore ułatwienie, bo programy komputerowe i telefony same wychwytują nasze błędy i literówki, ale nadal są sytuacje, w których musimy pisać długopisem. Dotyczy to szczególnie dzieci i młodzieży, która w szkole mierzy się z wypracowaniami i tworzeniem notatek w zeszytach. Jak zatem pomóc dziecku, które ma problemy z pisownią? Pokazuję poniżej 5 sposobów na naukę ortografii.

1. FISZKI ORTOGRAFICZNE

Jak to zrobić? Bierzemy karteczki (wielkość taka, jaka pasuje Wam i dzieciom. Im mniejsze dziecko tym większa kartka=większy napis). Z jednej strony piszemy cały wyraz, a na drugiej stronie wyraz, w którym brakuje trudnej litery. Metoda ta sprawdza się najlepiej wtedy, gdy zaczniemy od kilku słów i każdego dnia dołożymy do puli 2 nowe słowa.

Wersja dla nauczycieli lub przy większej ilości dzieci w domu: nauczyciel pokazuje wyraz z luką, a uczniowie wpisują brakującą literę na kartkach i podnoszą je do góry. Nauczyciel odwraca kartę i dzieci sprawdzają czy wybrały odpowiednią literę, a następnie zapisują wyraz w zeszycie.

Świetne jest to, że to właśnie dziecko SAMODZIELNIE sprawdza swoje postępy, swoją wiedzę i nikt mu na czerwono nie podkreśla wszystkiego w zeszycie.

2. LOTERYJKA ORTOGRAFICZNA

Dziecko otrzymuje kartoniki z wyrazami i kartoniki z obrazkami przedstawiającymi te wyrazy. Zadanie polega na przyporządkowaniu wyrazów do odpowiednich obrazków i nakrycie ilustracji wyrazem.

3. ZESTAWY TEMATYCZNE

Tworzymy komplety tematyczne ilustracji z podpisami, np. temat: zwierzęta – wykorzystujemy wyrazy takie jak wąż, kura, mrówka, żaba, chomik itd. i podpisujemy obrazki ilustrujące zwierzęta. Inne pomysły na komplety to: rośliny, zawody, zjawiska przyrodnicze, przybory szkolne, jedzenie.

4. ROZRYWKI UMYSŁOWE

To, co większość dzieci bardzo lubi, czyli krzyżówki, rebusy, domino, łamigłówki, karty, zagadki, rozsypanki. Uczmy przez zabawę!

5. ORTOGRAFICZNE KĄTY

Ćwicząc pisownie wyrazów z U i Ó oznaczmy jeden z kątów w pokoju jako U, a inny jako Ó. Rodzic/nauczyciel czyta wyraz z trudnością ortograficzną, a dziecko przechodzi do odpowiedniego miejsca w pokoju.

I tutaj przypominam, że drugim ważnym elementem oprócz nauki przez zabawę, który sprzyja łatwiejszemu przyswajaniu wiadomości i jest chętnie przez dzieci wykonywany, to ruch – a więc wykorzystujmy ćwiczenia ruchowe do nauki, twórzmy takie zabawy, w których dziecko nie będzie czuło, że ktoś teraz im każe się uczyć. Pokażmy, że nauka jest fajna!

Mam nadzieję, że tymi 5 pomysłami na naukę ortografii zainspirowałam Cię do wymyślania własnych aktywności. Nie trzymajcie się kurczowo zasad, bądźcie kreatywni i podzielcie się swoim sposobem, dzięki któremu ortografia jest łatwiejsza! 🙂